TALLERS DE CIÈNCIA


TALLERS DE CIÈNCIA
LA CIÈNCIA DIVERTIDA




A LA CLASSE, 

HELENA ENS HA PORTAT 

INSECTES PAL








Hem aprés que són insectes d'uns 7 a 11 centímetres quan són adults.
Viuen als arbustos. Durant el dia es camuflen per a defensar-se dels seus depredadors, i adapten el seu color al lloc on es troben. Per això a vegades són marrons, groguencs o verds.

S'alimenten de fulles de roser o esbarzer  

També hem observat que són animals que muden la pell. Quan van a mudar es queden quiets a un lloc i es mouen de manera circular i s'ajuden de les potes per a alliberar-se de vella pell.

La femella comença a posar ous a les 2-4 setmanes després de l'última muda. Deixa caure els ous, de color marró, amb una grandària aproximada d'uns 3mm. 


EXPERIMENT  
AMB  L'AIRE


L'AIRE OCUPA UN ESPAI
Necessitem: una ampolla de plàtic i un globus

Hem ficat el globus din de l'ampoia i hem tractat d'unflar-ho

Per molt que bufavem no hem pogut unflar el globus.

Perquè l'ampoia estaba plena d'aire i no en cabia més.





Després hem tallat l'ampoia i com l'aire que estava dins ha eixit hem pogut unflar el globus.



Ximo i Mario han fet un forat a l'ampoia i com l'aire ha eixit també han pogut unflar el globus.




SOSTENIM AIGUA A L'AIRE?
Necessitem una palleta, un got i aigua.
Hem submergit la palleta a l'aigua. Després hem tapat l'orifici superior de la palleta amb el dit index i finalment hem tret la palleta fora de l'aigua.
Hem comprovat que l'aigua que estaba dins de la palleta no s'eixia. Quan hem alçat el dit de l'origici s'eixioa tota l'aigua.
Hem comprovat que l'aire està per dalt i per baix de la palleta, quan hem tapat un orifici l'aire ha fet pressió sobre l'aire que hi ha a l'altre orifici i sobre el dit que tapava l'orifici superior i espentava l'aigua cap a munt impedint que l'aigua isquera.
Quan hem destapat l'orifici l'aire ha entrat i ha pressionat l'aigua que ix per baix.























EXPERIMENTEM
AMB PLANTES








Ja tenim els primers resultats dels experiments


Hem observat com s'han format gotetes d'aigua  dins de la bossa.
A les fulles s'evapora continuament gotetes d'aigua.
Una part de l'aigua que xuclen les plantes torna a formar part del cicle de l'aigua.





Hem observat que la llavor ha germinat i els arrels han crescut cap a baix buscant l'aigua i les sals minerals.
Les tiges han crescut cap amunt buscant la llum del sol.
A més a més tota la planta s'ha inclinat cap al sol.


CREÏLLA EN EL LABERINT

Fem un forat a la caixa en unes tissores. 
Tallem 2 trossos de cartolina menys amples que la caixa però igual d’alts. 
Engangem els trossos de cartó en la capsa amb la cinta adhesiva. 
Col.loquem la creïlla grillada dins de la capsa, oposada al forat 
La deixem uns quants dies.





Observem que al cap d’uns dies el grill de la creïlla ha eixit del laberint que hem fet al forat i la llum l’ha atret . 
Es demostra que la planta creix buscant la llum del sol.


LES FLORS XUPLÒPTERES

Omplim un got d’aigua i l’afegim tinta de color roig o blau blanques.
Sumergim la tija de les flors. Esperem uns dies. 
 hem observat que les fulles han pres el color de la tinta. Hem comprovat i demostrat així que la tija ha absorbit l'aigua. 
                                                     




LA CARLOTA INTELIGENT
Hem tallat una carlota  en cercles i a la llarga. 
Hem observat els cercles i les línies. 
Hem vist que el cilindre central té uns tubs que transporten l’aigua fins les fulles. 
Altres tubs porten l’aliment des de les fulles fins a la punta de l’arrel. 
A la part més pàlida es on la carlota enmagatzena l’aliment que pot necessitar més tard.

 

LA PLANTA EN L’OBSCURITAT



Col.loquem una planta dins d’una caixa de cartró. A la caixa li hem fet un forat per deixar que entre la llum del sol. 
Observem que al cap d’uns dies la tija i les fulles han girat dirigint-se cap a la llum solar.

 EXPERIMENTEM AMB L'AIGUA

EL CICLE DE L'AIGUA
Hem observat que des del  dia 21 d'octubre fins a hui que és dia 2 d'abril, a l'experiment del cicle del aigua, encara es manté a una ampolla la mateixa quantitat d'aigua que el primer dia i a l'altra no hi ha gens d'aigua soles ha quedat les restes de les sals de l'aigua.






A la classe estem fent experiments amb l'aigua per vore com canvia el seu estat.



L'aigua pot passar de líquid a sòlid, de líquid a vapor d'aigua i al contrari segons apliquem fred o calor.


 


Observem els resultats dels                   experiments
















TALLERS DE CIÈNCIA
LA CIÈNCIA DIVERTIDA



 Als Tallers de la ciència tractem que els alumnes arriben a comprendre el món manipulant, explorant, equivocant-se, encertant…

Tractem de transformar l’escola en un taller actiu en el que els xiquets siguen els propis protagonistes.

Donem pas a procediments que utilitzen la investigació per a demostrar la veritat. La  curiositat dels xiquets i xiquetes facilita el bon aprenentatge.

Plategem  diferents situacions i suggerim senzills jocs que, a poc a poc, els fan pensar, explicar, comprovar i, finalment, arribar a les seues pròpies conclusions.

Per donar resposta als interrogants que puguen sorgir segueixen una sèrie d’etapes:

-  Observar el fenomen.
-  Preguntar perquè i com ocorren les coses.
Hipotetitzar. Buscar explicacions que després provaran.
ExperimentarProvar les hipòtesis aguditzant els sentits, mirant, manipulant, olorant...Utilitzant lupes, pinces, microscopis, tintes de colors, globus...
Extracció de conclusions. Analitzar els resultats dels experiments (s’han complit les prediccions? Els resultats són els que esperaven?
Transmissió dels resultatsEls resultats es processen i s’organitzen per poder-los comunicar.

La ciència i la tecnologia creixen contínuament impulsades per la curiositat humana.
Nosaltres des de l’escola busquem implicar als xiquets i xiquetes a investigar, indagar, formular preguntes a resoldre qualsevol situació problemàtica de la vida quotidiana amb ulls curiosos i ments reflexives i ordre en el procedir.


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Nota: Només un membre d'aquest blog pot publicar entrades.